Interview Friday met Hermiek

Hermiek is een voorbeeld voor vele mommies. Ze voelde haar eigen niet lekker in haar vel na 2zwangerschappen, dus ze besloot er wat aan te doen. Hardlopen en krachttraining en op haar voeding letten. En nu? Nu heeft ze een killerbody en zit ze goed in haar vel. Hoe ze dit doet lees je vandaag in een nieuwe interview Friday!

 

Vertel eens wat meer over jezelf?
Hoi! Ik ben Hermieke en ik kom uit Hengelo, Overijssel. Ik ben 32 jaar en ben mama van 2 jongens van bijna 4 en 5 jaar oud. Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis.


Waarom ben je begonnen om je levensstijl te veranderen?
Ik woog meer dan 90 kilo en na 2 zwangerschappen voelde ik me echt enorm. Mijn jongste was een huilbaby voor ruim 10 maanden, en ik zocht echt een uitvlucht uit huis. Toen ben ik gaan hardlopen. Ik liet alle ongezonde eten staan, ook het snoep en door het hardlopen vol te houden verloor ik in 7 maanden 20 kilo!


Wat voor hulp heb je hiervoor bij gehad en waarom via die weg? 
Het hardlopen heb ik alleen gedaan… nadat ik 1,5 jaar stil stond in gewicht wilde ik strakker worden. Via een voedingscoach kreeg ik de tip voor een persoonlijk voedingsschema en het beginnen met krachttraining. Dat doe ik nu ruim een jaar en hierdoor zijn de laatste 15 kilo ook nog eraf gegaan!
Wat is je gezonde levensstijl nu?
Door verschillende voedingsschema’s op maat te laten maken weet ik nu wat ik wel en niet kan eten. Hierdoor heb ik mijn leefstijl veranderd. Ik doe dus geen dieet, zoals velen denken. Ik heb geleerd over macro’s, supplementen en wat goed voor MIJ werkt! De combinatie hardlopen, krachttraining en clean eten werkt heel goed voor mij. Ik eet 6 maaltijden per dag en ik sport 5 tot 6 keer per week.
Hoe vaak sport je en waarom heb jij voor die sport gekozen?
Ik ga vaak ongeveer 3x per week hardlopen. Dit doe ik graag omdat ik mijn hoofd ermee leeg kan maken. Ik loop afwisselend afstanden van 5, 8 of 10km. Daarnaast doe ik 3x per week krachttraining. Soms doe ik fullbody en soms een split schema, dus gericht op bepaalde lichaamsdelen. Het sporten geeft mij een enorme energieboost, dus ik sport het liefst in de ochtend!
Wat is je favoriete oefening om te doen en je minst favoriete oefening?
Ik doe graag buikspieroefeningen zoals Leg Raises en ik werk graag aan mijn billen en benen. Lunges, Donkey Kickstart en Hip Thrusts vind ik fijn! Squats vind ik minder favoriet. De houding komt nauw en het is soms een belasting voor mijn knieën.
Hoe ziet je eetschema op 1 dag eruit?
Ik eet 6 maaltijden! Ontbijt is vaak een shake van kwark, havermout en rood fruit. Echt een traktatie! Lunch is vaak speltbrood, het liefst even in de broodrooster. 2 of 3 sneetjes, belegd met meestal kipfilet en soms rookvlees of een beetje pindakaas. Avondeten wisselt. Gezonde spaghetti of courgette spaghetti. Vaak maak ik rijst met kip of vis en daarbij groene groente. De tussendoortjes zijn vaak rijstwafels met kip, groene appels of een lekkere bak Skyr met een kiwi erdoor.
Wat vind je omgeving hiervan?
Er is vaak onbegrip als ik apart eet. Uit bakjes. Mensen denken: het is toch goed nu? Ze beseffen niet dat je zoiets vast moet houden om op gewicht te blijven. Er komt veel discipline bij kijken. Het geeft mij rust en regelmaat als ik mijn avondeten vooraf prep voor een paar dagen. Ik voel me er goed bij en mijn gezin steunt mij gelukkig goed! Zonder hen was het niet gelukt!
Hoe combineer jij je healthy lifestyle met je gezin en werk?
Het is echt plannen en keuzes maken. 2x per week kook ik avondeten voor 3 of 4 avonden. Soms eet mijn gezin hierin mee en soms kook ik voor hun apart. Naar het werk neem ik al mijn eigen eten mee. Makkelijk, gestructureerd en duidelijk. Ik heb daar veel aan, zulke schema’s. Mijn gezin steunt me gelukkig goed en bieden me ook echt ruimte en tijd voor het sporten.

Wat is je favoriete sportkleding merk of waar koop/bestel jij je sportkleding het liefst?
Ik draag graag kleding van Nike en Adidas. Wel duur maar fijne kwaliteit! H&M heeft ook fijne kleding.
Wat zijn je struggles?
Niet teveel snoepen. Ik hou zo enorm van snoep, chocolade, chips en junkfood! Moet echt streng voor mezelf zijn…
Wat is je favoriete cheatmeal?
Wat niet?? Haha! Chocolade… shoarma… McDonalds… schepsnoep… geniet ik enorm van! Soms zeg ik wel eens… ik sport om te kunnen eten!
Wat is je favoriete gerecht?
Volkoren spaghetti met eigen gemaakte saus! Lekker veel knoflook, rode ui, bosui, champignons en dan de saus maken van veel verse tomaten en 1 klein blikje tomatensaus (50-75gram). Heerlijk en gezond!!
Wat is jouw motiverende quote?
Don’t ask me why I run… Ask yourself why you don’t!


Wat wil je nog tegen de rest van de mensen zeggen?
Als ik het kan… kan iedereen het! Ik was echt altijd het dikkerdje die niet sportte en alleen maar at. En doe wel iets wat je leuk gaat vinden! Ga geen honger lijden en laat je leiden door je eigen wil en niet omdat iemand anders het wil. En neem een voor foto! Om te vergelijken. En meet jezelf op. Centimeters gaan zoveel harder dan kilo’s!

Waar kunnen de mensen je vinden?
Instagram: hermiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *