Interview Friday met Rachel

Het is weer vrijdag. Dus weer tijd voor een nieuwe interview friday. Vandaag spreken we met Rachel. Zij is heel wat kilootjes afgevallen door haar ijzersterke discipline. Ze heeft een killerbooty om jaloers op te worden. (Althans dat vind ik). Hoe ze dit heeft gedaan lees je vandaag!

 

Vertel eens wat meer over jezelf? 
Ik ben Rachel en ik ben bijna 23 jaar. Ik studeer momenteel in Tilburg aan de Fontys, om uiteindelijk docent Nederlands te worden. Ik woon samen met mijn vriend in Oss, maar ik kom zelf uit Alphen (een klein dorp bij Tilburg). Ik heb meerdere bijbanen in de horeca.


Waarom ben je begonnen om je levensstijl te veranderen?
Op een gegeven moment, na een ongezond ontbijt, was ik het beu. Ik woog 92 kilo en dat is met mijn 1,70 meter natuurlijk te veel. Ik schaamde me nogal voor mijn lichaam en besloot dat het tijd was om af te vallen. Op dat moment had ik nog geen doel, maar ik was al blij als ik wat gewicht zou verliezen. Ik ben gelijk naar de supermarkt gegaan om wat gezonde voedingsmiddelen in te slaan en ben vanaf toen begonnen. Voorheen at ik namelijk bijna nooit gezond. Ik at koekjes als ontbijt (geen idee hoe ik het naar binnen kon krijgen), at veel vet en zoet en hield regelmatig van een frietje. Van het een op andere moment is de knop omgegaan.
Wat voor hulp heb je hiervoor bij gehad en waarom via die weg? 
Ik heb geen andere hulp gehad, dan mijn eigen hulp. Ik heb wat dingen geprobeerd en kwam uiteindelijk bij een schema dat voor mij werkte. Na 6 weken (en tien kilo lichter) ben ik voor het eerst naar de sportschool gegaan. Ik vond hiervoor een grote passie, waardoor dit een grote drijfveer werd om door te zetten.
Wat is je gezonde levensstijl nu?
Ik ben momenteel nog steeds aan het cutten (vet verliezen). Ik heb 2,5 jaar niets aan mijn voeding en/of sport gedaan, waardoor ik weer 19 kilo was aangekomen. Ik ben al aardig op weg om deze kilo’s te verliezen, maar ik ben ook flink wat spiermassa aangekomen, hoewel ik hier nog niet specifiek mijn training op baseer. Ik eet nu vooral eiwitten en koolhydraten en zit wat lager in vet. Natuurlijk zijn gezonde vetten belangrijk, dus ik zorg dat ik deze binnen krijg via olie en noten. Ik heb een vast schema dat nu werkt voor mij, waardoor ik nog steeds kilo’s aan vet verlies.


Hoe vaak sport je en waarom heb jij voor die sport gekozen?
Ik sport nu 5/6 keer per week in de sportschool. Ik ben hiervan ongeveer 4/5 dagen bezig met krachttraining (wel met losse gewichten en zo min mogelijk met apparatuur) en 1 a 2 dagen met cardio. Mijn liefde voor fitness is al die tijd gebleven, dus ik heb dat opgepakt zodra ik weer ging bewegen. Ik loop liever dan dat ik de auto pak, dus op deze manier kom ik ook aan meer beweging. Ik probeer nu mijn spiermassa zo veel mogelijk op te bouwen (ook al zit ik in mijn cutfase). Tot nu toe gaat dat aardig goed, aangezien spieren meer calorieën verbranden dan vet.
Fitness is een relatief goedkope sport en ik kan zelf inplannen wanneer ik ga, wat voor mij ook redelijk belangrijk is aangezien ik nog studeer.
Wat is je favoriete oefening om te doen en je minst favoriete oefening?
Het is geen geheim dat ik het liefst mijn benen train. Ik kijk echt uit naar elke training waarin ik mijn benen kan trainen. Ik heb niet echt een favoriete oefening, want ik doe ze allemaal even graag. Wel staan de hip thrust, de cable pull through en de kick backs op de smith machine bovenaan mijn lijstje. Ik train ook graag mijn rug. Ik vind het namelijk erg mooi als vrouw zijnde om een gespierde(re) rug te hebben. Mijn favoriete oefening is een variant op de latt pull down (welke als filmpje op mijn instagram staat).
Mijn minst favoriete oefening heeft te maken met mijn schouders. Ik heb van mijzelf al vrij brede schouders en ik train ze dan ook zelden. Daarnaast vind ik de oefeningen ook niet aantrekkelijk, ik weet niet goed waarom.
Hoe ziet je eetschema op 1 dag eruit?
Ik begin mijn dag altijd met een eiwitshake en een boterham met appelstroop. Als eerste tussendoortje eet ik noten en kwark. Vervolgens bestaat mijn lunch uit drie boterhammen met mager beleg en een stuk fruit. Mijn tweede tussendoortje bestaat uit een eiwitreep of twee gekookte eieren.
Als avondeten eet ik 220 gram zoete aardappel of 150 gram rijst, quinoa of iets dergelijks, 150 gram vis of vlees en onbeperkt groenten. Voordat ik naar bed ga eet ik nog een bakje kwark met wat ananas. Na mijn workout eet ik altijd een eiwitshake en een banaan. Ik eet dus vrij veel op een dag, maar dat is ook nodig met mijn levensstijl.
Ik wil dan ook benadrukken dat het geen zin heeft om mijn eetschema te kopiëren. Dit schema werkt voor MIJ: dus met mijn lengte, mijn gewicht, mijn spiermassa, mijn levensstijl, mijn doel en mijn lichaamsbeweging. Voor iedereen werkt een ander schema, aan de hand van verschillende factoren.
Wat vind je omgeving hiervan?
Ik trek mij niets aan van mijn omgeving. Als ik een cheatmeal heb, dan sla ik vaak snel door in een cheatday. Ik eet alles wat los en vast zit en ik vind het dan ook moeilijk om het bij een refeed te houden. Dat vind ik meer lastig voor mezelf, maar niemand die er wat van zegt. Soms krijg ik weleens de vraag waarom ik het doe en of ik er niet in doorsla, maar ik houd mijn doel altijd voor ogen. Of ze het nu leuk vinden of niet: het is mijn keuze.
Overigens doet mijn vriend gezellig met mij mee, want die heeft gelukkig net zo’n instelling als ik heb.

 
Hoe combineer jij je healthy lifestyle met je gezin en werk?
Sporten integreer ik gewoon in mijn dagelijkse schema na mijn colleges. Alhoewel ik dan wel in de spits ga sporten (na het avondeten), weerhoud mij dat er niet van om te gaan. Ik ga meestal 1,5 tot 2,5 uur per keer sporten. Het ligt er vooral aan of ik krachttraining of cardio doe en of ik op gewicht of herhaling train.
Ik prep mijn eten altijd. Op zondag kook ik voor de rest van de week. Deze vries ik in. Als ik thuis kom van college dan heb ik vaak geen tijd meer om te koken. Op deze manier heb ik er ook geen stress over. Net voordat ik naar bed ga maak ik mijn boterhammen voor de volgende dag. Ik hoef de volgende dag alleen nog maar mijn eten bij elkaar te rapen en ik ben ready to go.

 
Wat is je favoriete sportkleding merk of waar koop/bestel jij je sportkleding het liefst?
Mijn meeste sportkleding komt van de H&M. Ik heb veel sportkleding, aangezien ik bijna elke dag van de week sport. Als ik maar 2 setjes zou hebben, zou ik het niet op tijd gewassen kunnen hebben. Daarnaast koop ik vaker sportkleding dan gewone kleding, omdat ik dit leuker vindt. Ik wil toch een beetje op mijn geld letten, maar wel leuke kleding. Vandaar dat ik vaak naar de H&M ga. Ik houd ook van kleurrijke kleding, die een tikkeltje ongewoon zijn (denk aan printjes, etc.), dus alles wat ik tegen kom in deze trant, koop ik vaak. Of het nu van Adidas, Nike, Reebok of een of ander onbekend merk is.


Wat zijn je struggles?
Mijn perfectionisme zorgt ervoor dat ik door zet, maar dit is tegelijkertijd ook mijn valkuil. Het is nooit genoeg en dat kan soms best frustrerend zijn. Ik ga door tot perfectie, terwijl dat eigenlijk niet mogelijk is met mijn lichaam. Aangezien ik ooit 92 kilo heb gewogen, heb ik eenmaal last van cellulitis, striemen en slappe huid. Ik vind het moeilijk om hiermee te leven, maar ik heb geen keus. Het weerhoud mij er echter niet van om door te gaan.

 
Wat is je favoriete cheatmeal?
Daar is maar een antwoord op mogelijk: friet speciaal met een frikadel speciaal. Daar kun je mij echt voor wakker maken. Natuurlijk houd ik ook van een stukje chocolade, donuts, snoepjes, etcetera, maar je kunt me echt te allen tijde wakker maken voor een friet speciaal met een frikadel speciaal. Het liefst met een milkshake banaan (lekker calorierijk dus!).

 
Wat is je favoriete gerecht?
Aangezien mijn voedingsschema elke dag vrijwel hetzelfde is, heb ik niet echt een recept wat ik maak dat anders is dan mijn droge rijst of aardappelen.
Wel heb ik in het verleden zelf eiwitrijke cheesecake en blauwe bessenmuffins gemaakt. Voor de liefhebbers onder ons:

Blauwe bessenmuffins
– 150 gram havervlokken
– 1,5 banaan
– 20 grambakpoeder
– 3 eieren
– 125 ml halfvolle melk
– een scheutje zonnebloemolie
– een snuf kaneel
– een flinke hand vol blauwe bessen
Verwarm de oven voor op 170 graden. Mix de havermout met de banaan, het bakpoeder en de eieren en de melk zodat het een massa wordt. Mix het niet te lang. Voeg eventueel wat extra honing toe. Voeg de kaneel toe en een snufje zout en een scheutje zonnebloemolie of neutrale olijfolie. Voeg op het laatst de blauwe bessen toe. Verdeel het beslag over de muffin vormpjes. Bak de havermoutmuffins in ongeveer 30 – 35 minuten goudbruin en gaar. De muffin is gaar als een sateprikker er schoon en droog uitkomt.

Een muffin bevat ongeveer 80 kcal, 2.3 gram vet (waarvan 0.2 gram verzadigd vet), 11 gram koolhydraten (waarvan 0.5 gram suikers) en 3,5 gram eiwitten.

Cheesecake
– 20 theebiscuitjes
– 50 gram cocosolie
– 350 gram cottage cheese
– 200 gram magere franse kwark
– 1 citroen (sap en geraspte schil)
– 1 ei
– 50 gram proteïnepoeder
– 25 gram zoetstof (stevia)
– 200 gram aardbeien (diepgevroren of vers)
– 3 blaadjes gelatine

Doe de biscuit in de staafmixer en hak deze fijn. Verwarm de cocosolie op het vuur en voeg de fijngemalen biscuit toe en roer goed door. Verdeel het over de muffinvormpjes en druk stevig aan. Bak deze 10 minuten af op 140 graden en laat daarna afkoelen.
Meng de cottage cheese met de franse kwark, proteïnepoeder, het ei, wat sap van het citroen en wat geraspte citroen. Verdeel het mengsel over de vormpjes en bak deze op 180 graden ongeveer 40 minuten af. Laat de cheesecakes afkoelen. Laat de blaadjes gelatine 10 minuten in water weken.
Je kunt (optioneel) een topping maken van aardbeien. Kook hiervoor de aardbeien kapot in een pak met de zoetstof. Haal de pan van het vuur en voeg de blaadjes gelatine toe en roer goed door. Verdeel het goedje over de cheesecakes en laat alles in het geheel afkoelen. Haal de cheesecakes uit de vorm.

Een cheesecake bevat ongeveer 150 kcal, 6,4 gram vet (waarvan 4 gram verzadigd vet), 8 gram koolhydraten (waarvan 1.4 gram suikers) en 11 gram eiwitten.

 
Wat is jouw motiverende quote?
Winners never quit, quitters never win.
Wat wil je nog tegen de rest van de mensen zeggen?
Blijf vooral in jezelf geloven, want alles is mogelijk! Met doorzettingsvermogen kom je een heel eind. Als het mij lukt, lukt het jou ook.

 


Waar kunnen de mensen je vinden?
Op Facebook staat niets fitnessgerelateerd, maar op Instagram post ik diverse filmpjes van workouts, progressiefoto’s en tips over voeding. Je kunt mij vinden onder de naam: RChhell.
Ik heb geen blog, alhoewel ik die in de toekomst graag een zou willen. Vanwege mijn huidige drukke leven is daar momenteel geen ruimte voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *